Air France-KLM wil Alitalia graag inlijven en heeft een bod uitgebracht op het
bedrijf. De Frans-Nederlandse luchtvervoerder ligt evenwel overhoop met de
vakbonden over de wijze waarop hij orde op zaken wil stellen bij Alitalia.
Ook behoudende politici zijn tegen een verkoop aan Air France-KLM.
Alitalia verliest ruim 1 miljoen euro per dag en verkeert op de rand
van een faillissement. Binnenkort heeft het bedrijf een kapitaalinjectie
nodig om te kunnen blijven vliegen. Italië zal die pas geven als er
zekerheid is over de overname van Alitalia door Air France-KLM, aldus
Padoa-Schioppa.
De bewindsman zei verder dat de privatisering van Alitalia hoe dan ook gepaard
zal gaan met een pijnlijke reorganisatie. Air France-KLM wil in eerste
instantie 2100 banen schrappen. Als het bedrijf onder bewind van de staat
zou worden gesteld, zouden dat er mogelijk veel meer worden, aldus
Padoa-Schioppa.
Air France-KLM praat woensdag weer met de negen vakbonden die het
personeel van Alitalia en zijn onderhoudsdivisie Servizi vertegenwoordigen.
Een van de vakorganisaties liep maandag boos weg van de onderhandelingstafel
en wil pas verder praten als er een beter plan ligt van het
Frans-Nederlandse bedrijf.
Vorige week presenteerde Air France-KLM onder druk van de bonden een nieuw
voorstel. Dat veranderde niets aan het geplande banenverlies, maar voorzag
onder meer wel in een royaler sociaal plan voor overtollig geworden
werknemers. De concessies gingen de vakbonden evenwel nog niet ver genoeg.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl